neděle 13. října 2013

Lístek do kina za 50 Kč? Těžko...


Taky jste už někdy vyrazili do multiplexu v rámci promoakce za 50 korun a kino bylo nabité?

A taky vám vrtalo hlavou, proč nejsou v multiplexech lístky za 50 Kč stále a proč nejsou kina plná? Proč stojí lístek 180 Kč a v kinech je poloprázdno?

Napadlo vás dokonce, že byste si pořídili vlastní kino a šli cestou nízkých cen a vysokého počtu diváků? Myšlenka je to jistě dobrá, bohužel však ekonomicky neživotaschopná, především pro začínajícího podnikatele.

Celý trik se skrývá v hrubé marži. Hrubá marže se spočítá velmi jednoduše:

Hrubá marže = Tržby za lístky - Náklady na prodané lístky

Z hrubé marže je třeba uhradit tzv. režie kina, což je skoro všechno, od platů zaměstnanců po energie. Kino může požadované hrubé marže dosáhnout dvěma cestami.

  1. Nalákat málo diváků, kteří budou platit vysoké vstupné
  2. Nalákat hodně diváků, kteří budou platit nízké vstupné
Obě metody vedou ke zhruba stejnému výsledku. Pro kino je ale přijatelnější, aby se v něm pohybovalo méně bohatších lidí, se kterými mít méně práce, a kteří mají dost peněz na to, aby kupovali předražené občerstvení, než davy chudších diváků, kteří si nekoupí z doplňkového prodeje nic.

Jinými slovy: Je mnohem jednodušší obsluhovat jednoho bohatého klienta za 200 korun, než čtyři chudé za 50 korun.

Kino totiž potřebuje především vydělat s co nejmenší námahou. A nikoliv pobavit masy.

Začínající podnikatelé mohou z cenové strategie multiplexů čerpat inspiraci. Pokud totiž začínáte podnikat, očekávejte, že budete dělat chyby... a ty se musí zaplatit z vaší hrubé marže. Je-li příliš nízká, rychle proděláte.

Co z toho tedy plyne?
  1. Za padesát korun se bude do kina chodit zřejmě jen v rámci promoakcí a festivalů, kde vstupné platí sponzoři.
  2. Budete-li se jako začínající podnikatelé snažit vymezit proti konkurenci cenou, pravděpodobně nepřežijete.

Zaj!mavost: Lístek do kina je klasickým případem opce. Diváci si totiž kupují možnost v určitý budoucí moment po určitou dobu využít právo  dívat se na film. Toho práva mohou nebo nemusí vyžít.

T!p: O důležitosti vysoké hrubé marže u začínajících podnikatelů se dočtete v zajímavé knize Street Smarts od Norma Brodského a Bo Burlinghama.

T!p: O tom, že na lístcích do kina multiplexy vlastně vůbec nevydělávají, se dočtete ve vynikající knize Ekonomika Holywoodu od Edwarda Jaye Epsteina.

2 komentáře: