A taky vám vrtalo hlavou, proč nejsou v multiplexech lístky za 50 Kč stále a proč nejsou kina plná? Proč stojí lístek 180 Kč a v kinech je poloprázdno?
Napadlo vás dokonce, že byste si pořídili vlastní kino a šli cestou nízkých cen a vysokého počtu diváků? Myšlenka je to jistě dobrá, bohužel však ekonomicky neživotaschopná, především pro začínajícího podnikatele.
Celý trik se skrývá v hrubé marži. Hrubá marže se spočítá velmi jednoduše:
Hrubá marže = Tržby za lístky - Náklady na prodané lístky
Z hrubé marže je třeba uhradit tzv. režie kina, což je skoro všechno, od platů zaměstnanců po energie. Kino může požadované hrubé marže dosáhnout dvěma cestami.
- Nalákat málo diváků, kteří budou platit vysoké vstupné
- Nalákat hodně diváků, kteří budou platit nízké vstupné
Jinými slovy: Je mnohem jednodušší obsluhovat jednoho bohatého klienta za 200 korun, než čtyři chudé za 50 korun.
Kino totiž potřebuje především vydělat s co nejmenší námahou. A nikoliv pobavit masy.
Začínající podnikatelé mohou z cenové strategie multiplexů čerpat inspiraci. Pokud totiž začínáte podnikat, očekávejte, že budete dělat chyby... a ty se musí zaplatit z vaší hrubé marže. Je-li příliš nízká, rychle proděláte.
Co z toho tedy plyne?
- Za padesát korun se bude do kina chodit zřejmě jen v rámci promoakcí a festivalů, kde vstupné platí sponzoři.
- Budete-li se jako začínající podnikatelé snažit vymezit proti konkurenci cenou, pravděpodobně nepřežijete.
Zaj!mavost: Lístek do kina je klasickým případem opce. Diváci si totiž kupují možnost v určitý budoucí moment po určitou dobu využít právo dívat se na film. Toho práva mohou nebo nemusí vyžít.
T!p: O důležitosti vysoké hrubé marže u začínajících podnikatelů se dočtete v zajímavé knize Street Smarts od Norma Brodského a Bo Burlinghama.
T!p: O tom, že na lístcích do kina multiplexy vlastně vůbec nevydělávají, se dočtete ve vynikající knize Ekonomika Holywoodu od Edwarda Jaye Epsteina.
Tento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatZajímavý článek.
OdpovědětVymazat